Dersin Adı | Sağlığın Temelleri II |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEM 112 | Bahar | 5 | 2 | 6 | 8 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, sindirim, endokrin, genital ve sinir sistemlerinin yapı ve işlevlerini, beslenme ve metabolizma kavramlarını, örnek alma ve transportu sırasında dikkat edilmesi gereken hususları, mikrobiyolojinin temel kavramlarını ve insanlarda infeksiyona yol açan mikroorganizmaların yapılarını, infeksiyonların önlenmesi ve tedavisini öğrenmeleri amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders: sindirim, endokrin, genital, sinir sistemleri ve duyu organlarının anatomik, histolojik ve fizyolojik özelliklerini, beslenme ve metabolizmaya ilişkin biyokimyasal özellikleri ve temel mikrobiyoloji konularını kapsar. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş, tanışma, dersin tanıtımı. Sindirim sisteminin yapısı ve işlevi-1 | İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014, S.179-202 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014, S.226-250 - Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 263-332) - Yüksekokullar için Fizyoloji. Berrak.Ç.Yeğen. 978-975-411-269-6, İstanbul : Yüce Yayım, 2014. 2. basım; s:227-246 |
2 | Sindirim sisteminin yapısı ve işlevi-2. Mikrobiyolojiye giriş | -Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. Yüce Yayım, 2014 s.227-246 - Mikrobiyoloji : Hemşireler için. Editör Mustafa Altındiş. Nobel Tıp Kitabevleri, 2010 (S. 1-8). |
3 | Beslenme ve Metabolizma | - Yüksekokullar için Fizyoloji. Berrak.Ç.Yeğen. 978-975-411-269-6, İstanbul : Yüce Yayım, 2014. 2. basım; ; s: 247-258 |
4 | Endokrin sistemin yapısı. Bakterilerin yapısı, genetik ve üreme | -İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.262-270 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.286-290 -Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 213-242) - Mikrobiyoloji : Hemşireler için. Editör Mustafa Altındiş. Nobel Tıp Kitabevleri, 2010 (S. 9-28). |
5 | Endokrin sistemin işlevi. Mikrobiyota ve patojen flora | Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. Yüce Yayım, 2014 sf.259-292 - Mikrobiyoloji : Hemşireler için. Editör Mustafa Altındiş. Nobel Tıp Kitabevleri, 2010 (S. 53-68). |
6 | Genital sistemin yapısı ve işlevi-1 | -İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.238-253 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.274-282 -Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 377-421) |
7 | Genital sistemin yapısı ve işlevi-2. Embriyoloji | - Yüksekokullar için Fizyoloji. Berrak.Ç.Yeğen. 978-975-411-269-6, İstanbul : Yüce Yayım, 2014. 2. Basım. ; s: 293-310 |
8 | ARA SINAV Hastane infeksiyonları ve infeksiyon kontrolü. Sterilizasyon ve dezenfeksiyon | - Mikrobiyoloji: Hemşireler İçin. Mustafa Altındiş. 978-975-420-746-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2010, s: 29-52, 125-148 |
9 | Sinir sisteminin yapısı. Örnek alımı ve taşınması. Biyogüvenlik | -İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.275-322 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014 S.294-388 -Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 101-130) - Mikrobiyoloji : Hemşireler için. Editör Mustafa Altındiş. Nobel Tıp Kitabevleri, 2010 (S. 53-68). |
10 | Sinir sisteminin işlevi. Virüslerin sınıflandırılması, yapısı ve replikasyonu | - Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. . 978-975-411-269-6, Yüce Yayım, 2014 (sf.159-170, 177-188) - Mikrobiyoloji: Hemşireler İçin. Mustafa Altındiş. 978-975-420-746-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2010, s: 253-264 |
11 | Duyu organlarının yapısı | -İnsan Anatomisi. Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014, S.332-349 -Resimli Anatomi Sözlüğü Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM. Nobel Tıp Kitabevleri. 2014, S.394-406 -Netter Temel Histoloji. Çeviri Ed. Sevda Müftüoğlu, Figen Kaymaz, Pergin Atilla. Güneş Tıp Kitabevleri,2009 (Sf. 447-470) |
12 | Mantarların ve parazitlerin sınıflandırılması, yapısı ve çoğalması. Klinik biyokimya | Mikrobiyoloji: Hemşireler İçin. Mustafa Altındiş. 978-975-420-746-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2010, s: 373-396, 307-314 |
13 | Görme, işitme. Antibakteriyallerin, antiviral ve antifungallerin etki mekanizmaları. Klinik biyokimya | -Yüksekokullar için Fizyoloji. Ed.Prof.Dr. Berrak Ç.Yeğen. Yüce Yayım, 2014 , . 978-975-411-269-6 (sf. 95-116, 209-226) |
14 | Temel immünoloji. Klinik biyokimya | - Mikrobiyoloji: Hemşireler İçin. Mustafa Altındiş. 978-975-420-746-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2010, s: 77-106 |
15 | Demonstrasyon. Genel tekrar | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Genel mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri / Ayşın Çotuk ; Esra İlhan-Sungur. ISBN: 978-605-335-082-8İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2014,4. baskı; -Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyolojisi / editörler Ayşe Willke Topcu, Güner Söyletir, Mehmet Doğanay. ISBN:978-975-420-634-0, İstanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2008,3. bs. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | 1 | 5 |
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 4 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 7 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 4 | 60 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 4 | 4 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 25 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | |
Final Sınavı | 1 | 15 | |
Toplam | 238 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | ||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür. | X | ||||
5 | Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar. | |||||
6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır. | X | ||||
7 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | |||||
8 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | |||||
9 | Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir. | |||||
10 | Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest